close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מאזדה- קווים לדמותה של מלכת הכביש הישראלי

יובל כנרג אדר, תשעח18/02/2018

אי שם בשנת 1992 התחיל רומן סוער וייחודי בין הנהג הישראלי לבין מותג הרכב מאזדה, שכבש מאז את כבישי הארץ וכיכב בראש טבלאות המכירות. האם יש סיבה מיוחדת לחיבור של מאזדה עם הקהל הישראלי? יצאנו לברר

תגיות:
המותג מאזדה הוא אולי המותג המזוהה ביותר עם שוק הרכב הישראלי. מאז כניסתו לארץ ב-1992 פצח ברומן סוער עם הקהל הישראלי ומאז מאזדה ניצבה בעקביות בראש טבלאות המכירות במשך 15 שנה. רומן זה התחיל בסערה, והצליח להישאר יציב יחסית גם מול שוק חזק ומשופע במתחרות איכותיות ומגוונות, שנלחמו גם הן על ליבו של הנהג הישראלי. למרות התחרות העזה נראה שנצחונה של מאזדה היה חד משמעי – ולא בכדי.

לאורך כל הדרך ידעה מאזדה, בנציגות היבואן הישראלי (כיום דלק מוטורס), כיצד לפנות ולדאוג ללקוח הישראלי – אם זה באמצעות היצע דגמים אטרקטיבי, ביסוס מוניטין אמינות וסחירות חזק, המהווה פקטור משמעותי לשוק הישראלי, או בעזרת השקעה לא מבוטלת ברמת התחזוקה והשירות ללקוחות החברה. כראיה לכך ניתן למצוא מוסך מורשה מאזדה כמעט בכל עיר בישראל. מרכזי השירות של מאזדה מאפשרים קבלת שירות גם לרכבים שכבר שכחו לגמרי את ריח אולם התצוגה. כמו כן, לחברת מאזדה יחד עם יצרנים יפנים נוספים כמו טויוטה, מיצובישי והונדה, תמיד יהיה מקום חם בלב הישראלי לאחר שבתחילת שנות ה-90 שברו יצרניות אלו את החרם הערבי, שמנע כניסת יצרני רכב רבים לארצנו, ובכך פרצו את הדרך לתחרות אמיתית בענף.

תחילת הדרך
חברת מאזדה החלה את דרכה בשנת 1920 בעיר נאגאסאקי שביפן. כן כן, מאותו מקום ממנו יצא אחד האסונות הגדולים ביותר בהסטוריה האנושית, יוצא המותג מאזדה. השנים שאחרי המלחמה לא היו פשוטות לכלכלה היפנית וכן, בעידוד הממשלה, בחרו רוב היצרנים להתמזג למספר מצומצם של תאגידים גדולים על מנת לשרוד. למרות זאת בחרה מאזדה להישאר עצמאית ומחוץ לקונצרנים אלה, מה שמנע ממנה מענקים ותמיכה ממשלתית רחבה, מעין תשלום על השאיפה להישאר יחודית ועצמאית – קו סימבולי קטן המחבר בינה לבין העם היושב בציון.

בשנותיה הראשונות יצרה מאזדה בעיקר כלים דו גלגליים פשוטים, את מכונית הנוסעים בעלת ארבע גלגלים הראשונה שלו השיק המותג רק בשנת 1960. מאז עד היום מתמחה מאזדה בייצור משפחתיות זולות ופרקטיות. בשנת 1996 רכשה פורד כשליש ממניות החברה ודגמים רבים מתקופה זו נחשבים לתאומים בין החברות, כדוגמת הדור הראשון של המאזדה 3 והפורד פוקוס. שותפות זו הגיעה לקיצה בתחילת שנות ה-2000, עם רצון המותג לחזור לעצמאות מלאה ולדגמים היחודיים לו בלבד.

עוצרת להתרעננות
באופן די מפתיע, מותג הרכב מאזדה הוא אינו מותג רכב גדול. למעשה, כשהיפנים מתארחים בישראל, הם נותרים פעורי פה לנוכח מספר רכבי מאזדה על הכביש. לשם ההשוואה, מאזדה מייצרת כמיליון וחצי מכוניות בשנה לעומת כ-10 מיליון כלי רכב שמייצרת אחת המתחרות העיקריות שלה בישראל, טויוטה. הסיבה העיקרית למספר הזה היא שמאזדה של השנים האחרונות בחרה להיות שונה לחלוטין מהמאזדה של תחילת שנות ה-90. לאחר שעברה משבר באותן שנים ולאחר המיזוג והפרידה מתוקשרת מהקונצרן פורד, הבינה מאזדה שאין ביכולתה להתמודד מול חברות ענק כמו טויוטה או פולקסווגן ב - "כלים שלהם"- מכוניות אפרוריות ואיכותיות שתפקידן לקרוץ לקהל רחב כמה שאפשר. מאזדה החליטה להיות אחרת, מושכת יותר, יחודית ודינמית יותר.

מאז נחתה פה מאזדה בשנות ה-90 היא תמיד דאגה בכל רגע ורגע, להישאר אטרקטיבית. עם כניסתה דאגה להשיק את ה-MX3 הקטנה והייחודית, בכדי שחלילה לא יגידו ש – "עוד יפנית משעממת הגיעה". בד בבד, שיווקה מאזדה דגם משפחתי בעל עיצוב ספורטיבי, ה-323F, עם גימיק נחמד של פנסים קופצים ממכסה המנוע, שהיה ללהיט תקופתי. לאחר מכן, ב-1994 עשה עלייה ארצה אחד הדגמים החשובים של המותג, מכונית ה- MX5 המכונה 'מיאטה', שעד היום מעסיקה מועדון מעריצים נרחב, פעיל וגאה להחריד ביפנית הדו מושבית הזו. כמו כן, בשנות ה-90, לאחר הצלחה גדולה של דגמי הלנטיס למיניהם, הצליחה לשווק את ה-626 כמכונית מנהלים משפחתית ובכך כבשה נתח שוק נוסף שאפילו הפך ללהיט מגזרי בגרסת הסטיישן 7 מושבים.

בתקופה הנוכחית, אחרי התפתחות הדרגתית של עיצוב ה'קודו' השולט בחברה בשנים האחרונות, הציגה מאזדה את הסנונית הראשונה בקו הדגמים החדש והמפכני שלה, ה-CX5. אחריו יגיעו גם ה-6, ה-3, ה-2 ואפילו המיאטה החדשה. דגמים אלו הם חלק מקו מוצרים שמטרתו לא להיות הבחירה המושכלת של הלקוח הממוצע, אלא בחירת הרגש של הנהג למכונית אחרת על הכביש, מאופיינת יותר, ייחודית ודינמית יותר.

ממשיכה להביט קדימה
מאזדה היא חברה קטנה במונחים עולמיים וגדולה במונחים ישראליים. מאז שנות ה-90 היא מתברגת באופן קבוע בצמרת טבלת המכירות ונחשבת להימור בטוח בשוק המשומשות. אולי דווקא נקודה זו מקשה עליה בלהיתפס בעיניי הקהל בצורה המחודשת כפי שכיוונה בעת האחרונה, זה היוקרתי והמעוצב יותר. האם יהיה זה כיוון מוצלח בישראל? את זה נשאיר לנתוני המכירות.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה